اصحاب عشق
گلستان 24
تابلو اعلانات


گناهان کبیره: عاق والدین
زمان کنونی: ۴-۸-۱۳۹۳، ۰۲:۵۵ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahsa
آخرین ارسال: T@NHA
پاسخ: 4
بازدید: 601

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گناهان کبیره: عاق والدین
نویسنده پیام
http://www.mahsa479.blogfa.com
کاربر حرفه ای
ارسال‌ها: 820
تاریخ عضویت: ۲۵-۶-۱۳۹۰
اعتبار: 96
سپاس ها: 2244
سپاس شده 4773 بار در 876 ارسال

وفاداری
ارسال: #1
Star گناهان کبیره: عاق والدین
آيا تا به حال برايتان پيش آمده كه رفتاري را با پدر و مادر خود داشته باشيد و بعد از ته دل از رفتار خود شرمنده و پشيمان شويد و به فكر جبران بيفتيد؟
شايد تصور كنيد تنها رفتارهاي بسيار بد است كه باعث عاق والدين شدن ميشود‌‍؛اگر چنين تصوري را داريد و فكر مي كنيد نگاهي از روي خشم به پدر و مادر و تند حرف زدن با آنها جزء عاق والدين محسوب نمي شود؛مطلب زير را بخوانيد.
يكي ديگر از گناهان كبيره اي كه در قرآن و احاديث به آن و عذاب ها و ومجازات هاي آن اشاره شده است عاق والدين است.

تعريف عاق والدين:

علامه مجلسي در شرح كافي مي گويد: عقوق والدين به اين است كه فرزند حرمت آن ها را رعايت نكند وبي ادبي نمايد و آن ها را به خاطر رفتار و گفتاري برنجاند و آزار و اذيت كند و در چيزهايي كه عقلا و شرعا مانعي ندارد از آن ها نافرماني كند.
 
پيغمبر اكرم (ص) فرموده اند: «از آزردن والدين بپرهيزيد؛به درستي كه بوي بهشت از هزار سال راه استشمام مي شود ولي عاق والدين و قاطع رحم آن را نمي يابد.1»
 
«و كسي كه پدر و مادر خود را به خشم آورد؛خدا را به غضب آورده است.2»
 
 هم چنين در جاي ديگري مي فرمايند: «عاق والدين هر عملي كه مي خواهد به جا آورد؛هرگز وارد بهشت نخواهد شد.3»
 
عواقب عاق والدين:

_عاق والدين آمرزيده شدني نيست: جبرئيل بر عاق والدين نفرين فرمود كه: «هر كه پدر و مادر يا يكي از آنها را از خود خشنود نسازد آمرزيده مباد.4»
 
_نماز عاق والدين پذيرفته شده نيست: حضرت صادق(ع) مي فرمايند: «كسي كه به پدر و مادرش از روي غيظ بنگرد در حاليكه والدين بر او ستم كرده باشند؛خداوند نماز او را نمي پذيرد.5»
 
_دوري از رحمت خداوند: پيامبر اكرم مي فرمايند: «سه طايفه اند كه در روز قيامت خداوند با آن ها سخن  نمي فرمايد و نظر رحمت به آن ها نمي كند و ايشان را پاك نكرده و براي آن ها عذاب دردناكي است؛ايشان شراب خواران و تكذيب كنندگان به قدر الهي و عاق والدين اند.6»
هم چنين مي فرمايند: «سه گناه است كه خدا عقوبت آن ها را در دنيا تعجيل مي فرمايند:عقوق والدين؛ ظلم به بندگان خدا؛ بدي كردن در مقابل احسان.7»
امضای mahsa
[تصویر:  13808974731.jpg]
۱۳-۵-۱۳۹۲ ۰۹:۵۹ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط سید پیام ، سکوت خیبری ، پرنیا ، T@NHA ، غزل ، سیدوحید حسینی ، بی تا
http://www.mahsa479.blogfa.com
کاربر حرفه ای
ارسال‌ها: 820
تاریخ عضویت: ۲۵-۶-۱۳۹۰
اعتبار: 96
سپاس ها: 2244
سپاس شده 4773 بار در 876 ارسال

وفاداری
ارسال: #2
RE: گناهان کبیره: عاق والدین
 عاق والدين گدايي و بدبختي مي آورد:
جواني از ثروتمندان مدينه پدر پيري داشت و احسان به پدر را ترك نموده و او را از مال خود محروم كرد پس خداوند اموالش را از او گرفت و فقر و تنگدستي و مرض در بدن او نمودار شد!
در آن حال پيامبر فرمود: «اي كساني كه پدر و مادرها را آزار مي رسانيد؛از حال اين جوان عبرت بگيريد و بدانيد چنانچه داراييش در دنيا از كفش رفت و غنا و ثروت و صحتش به فقر و مرض مبدل گشت؛ هم چنين در آخرت هر درجه اي از بهشت داشت به واسطه ي اين گناه از دست داده و در مقابلش از دركات آتش برايش مانده است.8»
 
عاقبت به خير نشدن عاق والدين:

همانطور كه نيكي به پدر و مادر موجب عاقبت به خيري است عدم نيكي و احترام به آنان عاقبت به شري  مي آورد.
حضرت صادق (ع) مي فرمايند: «كسي كه بخواهد خداوند سختي هاي جان دادن را بر او آسان كند پس صله رحم كند و به والدين نيكي نمايد؛ چون چنين كرد،  خداوند سختي هاي مرگ را بر او آسان مي نمايد و هيچ وقت مبتلا به تهيدستي نخواهد شد.9»
 
آثار و بركات نيكي به والدين:

_كفاره گناهان: مردي خدمت رسول الله آمد و عرض كرد: كار زشتي نبوده مگر اينكه من انجام داده ام؛ آيا براي من توبه اي است؟ حضرت فرمود: «برو به پدرت نيكي كن تا كفاره ي گناهات گردد.»  چون آن شخص رفت فرمود: «اگر مادرش زنده بود ؛ نيكي بر او بهتر بود.10»
 
دعاي ملائكه براي نيكي كننده به پدر و مادر: رسول خدا فرموده اند: «خداوند دو ملك دارد كه يكي از آن ها مي گويد: خدايا نيكي كننده به والدين را از هر شر و آفتي نگهدار و ديگري مي گويد:  خدايا هلاك كن عاق والدين ها را به سبب غضب كردنت به آن ها.11»
 
طول عمر: حضرت باقر(ع) مي فرمايد: «صدقه ي نهاني، آتش قهر خدا را خاموش ميكند و نيكي كردن به پدر و مادر و صله رحم عمر را زياد ميكند.12»  و در جاي ديگري مي فرمايد: «بخشش نهاني و نيكي به پدر ومادر، تهيدستي را برطرف ميكند  و عمر را دراز مي نمايد و هفتاد نوع مردن بد را دور ميكند.13»
 
زیادی مال و آبرو: پیغمبر (ص) فرموده اند: «کسی که برای من ضمانت کند صله رحم و نیکی به والدین را، من هم ضامن می شوم که مال و عمرش زیاد شود و در قبیله اش محبوبیت پیدا کند.14 »
البته بهتر است بدانید که عاق والدین پس از مرگ آنها نیز امکان پذیر است. حضرت باقر (ع) می فرماید: «بنده ای در حال حیات پدر و مادرش به آنها نیکوکار است ولی چون مردند، آنها را فراموش کرد و بدهی آنها را نپرداخت و طلب رحمت برای آنها نکرد، پس خدای تعالی او را عاق والدین ثبت خواهد فرمود و بنده دیگری در حال حیات پدر و مادرش عاق والدین است ولی چون مردند، قرض آنها را ادا می نماید و با دعا و استغفار آنها را یاد می کند پس خدای تعالی او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود.15»
 
پی نوشت:
1-وسائل الشیعه؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
2- مستدرک؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
3- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
4- بحارالانوار؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
5- اصول کافی؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
6- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
7- بحارالانوار،ج 16؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
8- سفینةالبحار، ج 2، ص 213
9-  سفینةالبحار، ج 2، ص 687
10- بحارالانوار؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
11- مستدرک الوسائل، کتاب نکاح، باب 86، ص 627
12- بحارالانوار، ج 16؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
13-   بحارالانوار، ج 16، ص 24
14- مستدرک؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
15- اصول کافی، ج 2، ص 130    
امضای mahsa
[تصویر:  13808974731.jpg]
۱۳-۵-۱۳۹۲ ۱۰:۱۴ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط سید پیام ، سکوت خیبری ، پرنیا ، T@NHA ، غزل ، سیدوحید حسینی ، بی تا
DEL SOKHTE
کاربر حرفه ای
ارسال‌ها: 799
تاریخ عضویت: ۲۱-۵-۱۳۹۲
اعتبار: 77
سپاس ها: 2060
سپاس شده 3237 بار در 796 ارسال
ارسال: #3
RE: گناهان کبیره: عاق والدین
آثار سوء عاق والدین
 ابن روزها همه چیز عوض شده هیچ چیز رنگ و بوی سابق را ندارد حتی پدر و مادرها که خداوند بزرگ در قرآن کریم آن همه سفارش در مورد ایشان کرده است .
گاهی ما چنان با پدر یا مادر خود صحبت می کنیم که گویی طلبکار هستیم و حق و حقوقمان را خورده‌اند. گاه در پاسخ محبت بی‌حد و حصرشان چنان ناسپاسی می‌کنیم که قلبشان به درد می‌آید. گاهی جوانانی دیده می شوند که سریعا به پدر و مادرشان پرخاش میکنند، گاه جواب پرسش‌هایشان را نمی‌دهند و گاه با بی اعتنایی از کنارشان رد می‌شوند و بی مهابا انگار نه انگار که خداوند متعال به صراحت گفته است که حتی یک «اف» هم به ایشان نگو. الان به رفتار خودمان و اطرافیانمان نگاه کنید "اف" که خوب است بعضی ها حتی دست تعرض به سمت ایشان دراز می کنند. چه بسیار افرادی که براحتی به آنها ناسزا می گویند و حتی کتکشان می‌زنند. این خیلی دردناک است ولی واقعیتی است در جریان .

وقتی ما دستور صریح خداوند را نادیده می‌گیریم چطور می خواهیم دینداری کنیم؟ دیگر چه حدی نگه داشته خواهد شد؟
ما طلبکاریم که چرا برای ما چنان نکردند و چنین نکردند؟ آیا این انصاف است؟ ما برای آنها چکار کرده ایم؟ مسؤلیت ما در مقابل ایشان بسیار سنگین است و حتی اگر ظالم باشند ما وظیفه داریم تکریمشان کنیم.

اذیت رساندن و حتی نگاه با خشم به پدر و مادر نمودن باعث خشم خداوند می شود. در روایت است که اگر با عصبانیت به والدین نگاه کنید حتی اگر آنها به او ظلم کرده باشند، باعث عدم قبولی نماز می شود.

«ابامهزم گوید که: شبی از حضرت باقر علیه السلام خداحافظی کردم و با مادرم به منزلمان می رفتیم. در راه با مادرم دعوامان شد و من به او تندی کردم. وقتی فردا خدمت امام رفتم ناگاه فرمود: این ابامهزم! دیشب بین تو مادرت چه گذشت؟ آیا او تو را در شکمش حمل ننمود و از سینه اش تو را شیر نداد و تو را در دامنش بزرگ ننمود؟ دیگر این عمل را تکرار نکن.»1


گاهی مجازات اذیت کردن والدین در همین دنیا ظاهر می شود.
جوان با نفرین پدر شل شد!
روزی امام علی علیه السلام در حال طواف بود که صدای التجاء و مناجات و التماس جوانی را شنید. امام از او درباره ی گرفتاریش سؤال کرد.
او گفت: من سالم بودم ولی آنقدر پدرم را اذیت نمودم که او مرا نفرین کرد و من فلج شدم. پدرم تصمیم داشت تا روزی به کنار کعبه بیاید، و برای شفایم دعا کند ولی قبل از این کار، از دنیا رفت. حال من مانده ام این پاهای شل!

امام علیه السلام به او دعای مشلول را یاد دادند که آن را بخواند. او این دعا را خواند و پیامبر صلی الله علیه وآله را در خواب دید که حضرت دستی بر پاهای او کشید و او شفا یافت.»2
امام چهارم دیدند که نوجوانی بنحو بی ادبانه ای به پدرش تکیه کرده است. بعد از این امام هیچگاه با آن جوان صحبت نکردند تا جوان از دنیا رفت.»
مرحوم کافی و پدر
مرحوم کافی می گفتند: هرگاه پدرم که یک نفر کاسب ساده ای است، به تهران می آید یا من مشهد می روم، در جلو زن و بچه و برادر و خواهر خم می شوم و مکرر دست پدرم را می بوسم.
جوان زبانش لال شد!
«روزی پیامبر صلی الله علیه وآله بر بالین جوانی که در حال احتضار بود، حاضر شد. وقتی شهادتین را به او تلقین نمود، جوان نتوانست زبانش را به شهادتین باز کند و گویا لال شده بود. حضرت، مادرش را خواستند. و از مادرش پرسیدند که آیا از پسرت راضی هستی؟ زن گفت: یا رسول الله! چهار سال است که باو حرف نزده ام!

«روزی پیامبر صلی الله علیه وآله بر بالین جوانی که در حال احتضار بود، حاضر شد، وقتی شهادتین را به او تلقین نمود، جوان نتوانست زبانش را به شهادتین باز کند و گویا لال شده بود. حضرت، مادرش را خواستند. و از مادرش پرسیدند که آیا از پسرت راضی هستی؟ زن گفت: یا رسول الله! چهار سال است که با او حرف نزده ام!

پیامبر صلی الله علیه وآله از او خواستند که از فرزندش راضی شود. او هم راضی شد و جوان زبانش باز گردید و شهادتین را جاری کرد و از دنیا رفت»
«بوی بهشت از مسیر پانصد سال راه بمشام می رسد ولی بمشام عاق والدین نمی رسد.»

امام پنجم علیه السلام فرمود: «سرور و آقای نیکان در قیامت، شخصی است که بعد از رحلت پدر و مادرش، نیز به آنان نیکی کرده است – آنان را فراموش ننموده است-»
قصری که ویران گردید!
«ملا علی کازرونی شبی در خواب دید که قصری با عظمت در باغی قرار ارد. از صاحب قصر سؤال کرد. گفتند: مال فلان نجّار شیرازی است. ناگاه صاعقه ای آمد و قصر را تبدیل به خاکستر کرد.

روز بعد ملا علی کازورنی سراغ نجار رفت و گفت: دیشب چه کار کردی؟ گفت: هیچ! ملاّ او را قسم داد. نجار گفت: شب قبل با مادرم دعوا کردم و کار به زدن و کتک کاری کشید.»3
سفر غیرضروری فرزند با مخالفت پدر یا مادر ممنوع بوده و سفر معصیت حساب می شود.
همچنین با پدر و مادر بلند صحبت کردن بی ادبانه، جلوتر از آنان راه رفتن، به آنها اُف گفتن، آنها را تحقیر کردن و... در اسلام ممنوع است.

«روزی یکی از وزرا با پدرش خدمت امام خمینی قدس سره رسید و خود جلوتر رفت و دست اما را بوسید سپس پدرش را معرفی کرد. امام امت به او فرمود: چرا جلوتر از پدرت راه رفتی؟»

والدین
از نظر اسلام چنانچه والدین نیازمند و فرزندان متمکن باشند، واجب است که مخارج پدر و مادرشان را بدهند.
حقوق والدین بر فرزندان فقط مربوط به زمان حیات آنان نمی شود و باید بعد از رحلتشان نیز همواره بفکر آنان بده و برای ایام برزخ مرتب آذوقه های معنوی از قبیل نماز قضاء، صدقات، کارهای خیر بنیت آنان و پاک کردن بدهکاریهای آنان فرستاد.

متأسفانه در فرهنگ ما طوری عمل می شود که واجبات فدای مستحبات می گردد کسی که از دنیا می رود بجای اینکه واجبات او را که در دستش از دنیا کوتاه شده ادا کنند و مخصوصاً حق الناس اگر بر اوست ادا کنند، بفکر غذا دادن و گاهی خودنمائی های ضررآور می افتند. چندین روز بستگان عزادار میت سفره می اندازند و پولهایی که گاهی با عدم رضایت قلبی تهیه شده صرف امری که حتی استحباب آن ثابت نشده می نمایند. گاهی مخارج آنچنان بالاست که تا مدتها زیربار قرض می روند. حال آنکه در سنت اسلام وارد شده که تا سه روز مردم برای تعزیت و تسلیت به دیدن اقوام میت بروند و موقع غذا که می شود، همسایگان و فامیلها، برای بستگان درجه اول میت غذا ببرند.

و اگر بخواهند در حق میت خوبی کنند باید ابتدا بدهکاریهای مالی او را پاک کنند. سپس نمازها و روزه ها و حج هائیکه بعهده داشته بطریقی ادا نمایند. سپس ارث را طبق شریعت اسلام تقسیم نمایند و اگر می خواهند پولی برای او صرف کنند خرج کارهای دائمی مثل چاپ کتب مفید، ساختن مدرسه و درمانگاه و بیمارستان و مسجد و حوزه علمیه و کتابخانه و... نمایند.
امام سجاد علیه السلام به پسرش فرمود: «دقت کن و ببین آیا احدی از انسانها را می توانی پیدا کنی که از نعمت پدر و مادرت برایت مهمتر و بیشتر باشند.»

امام پنجم علیه السلام فرمود:
«سرور و آقای نیکان در قیامت، شخصی است که بعد از رحلت پدر و مادرش، نیز به آنان نیکی کرده است – آنان را فراموش ننموده است-».
شخصی به پیامبر صلی الله علیه وآله گفت: نذر کرده ام آستانه ی بهشت را ببوسم. حال چه کنم؟ فرمود:
«پای مادر و پیشانی پدر را ببوس تا به نذرت عمل کرده باشی. اگر از دنیا رفته اند، قبر آنان را ببوس.»

امام سجاد علیه السلام به پسرش فرمود:
«دقت کن و ببین آیا احدی از انسانها را می توانی پیدا کنی که از نعمت پدر و مادرت برایت مهمتر و بیشتر باشند.»
در روایات ما از رسول خدا صلی الله علیه وآله و علی مرتضی علیه السلام بعنوان والدین معنوی شیعیان نام برده شده است که اهمیتشان از الدین جسمی بیشتر می باشد. 
امضای T@NHA
ﭼﻪ ﺩﻟﯽ ﭼﻪ ﻋﺸﻘﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻓﺎ ﺧﺴﺘﻢ
ﭼﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﻧﺪ ﺭﻭ ﺩﺳﺘﻢ
ﺭﻭﯼ ﻫﺮ ﮐﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﺸﻤﺎﻣﻮ ﺑﺴﺘﻢ

ﭼﯽ ﺷﺪ ﺁﺧﺮﺵ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﺷﮑﺴﺘﻢ
ﺑﻼﯾﯽ ﺳﺮﻡ ﺍﻭﻣﺪ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﺩﻭﺭﯼ
ﮐﻪ ﯾﺎﺩﻡ ﺑﺮﻩ ﻋﺸﻖ ﯾﻌﻨﯽ ﺻﺒﻮﺭﯼ
ﮐﺎﺵ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﻧﻪ ﺩﺍﻏﻮﻥ ﺷﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﺕ و ﮐﻮﺭﯼ
   53ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺑﯿﺨﯿﺎﻟﺖ ﺷﻢ ﺍﻣﺎ ﭼﺠﻮﺭﯼ53   
53ﭼﺠﻮﺭﯼ ﺗﻮ ﻓﮑﺮﺕ ﻧﺒﺎﺷﻢ
53
ﯾﺎ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﯽ ﻭﻓﺎﺷﻢ

ﭼﺠﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﺩﻭﺭﯾﺖ ﺑﺴﺎﺯﻡ
ﺑﯿﺎ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﺗﻨﮕﻪ ﺑﺎﺯﻡ
ﺑﯿﺎ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﺗﻨﮕﻪ ﺑﺎﺯﻡ

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳-۶-۱۳۹۲ ۰۹:۵۱ صبح، توسط سکوت خیبری.)
۲-۶-۱۳۹۲ ۰۱:۳۳ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط غزل ، سکوت خیبری ، سیدوحید حسینی ، بی تا
DEL SOKHTE
کاربر حرفه ای
ارسال‌ها: 799
تاریخ عضویت: ۲۱-۵-۱۳۹۲
اعتبار: 77
سپاس ها: 2060
سپاس شده 3237 بار در 796 ارسال
ارسال: #4
RE: گناهان کبیره: عاق والدین
 عاق والدین شهید محسوب نمی شود

بندگان خداوند عالم به دنبال اعمالی هستند که به سرعت آن‌ها را به قرب حضرت حق تعالی نزدیک کند، بنابراین و راه‌ها و اعمالی را که سریع‌تر آن‌ها را به خداوند ذوالجلال و الاکرام نزدیک کند جستجو می‌کنند.

پدر و مادرجهاد و شهادت فی سبیل‌الله مافوق تمام نیکی‌هاست

در روایات اسلامی در رابطه با موضوع نیکی کردن این طور آمده است: «لِکُلِّ بِرٍّ بِرٍّ» یعنی برای هر نیکی در عالم، نیکی برتری وجود دارد؛ جهاد و شهادت فی سبیل‌الله مافوق تمام نیکی‌هاست و آن قدر باب مهمی است که خداوند فرمود: «فَتَحَلّی لِخاصَّةِ أولیائه» به این معنا که خداوند باب شهادت را فقط برای بندگان خاص خودش باز کرده است.

شهادت اوج بندگی انسان است و تمام حضرات معصومین (علیهم السلام) و حتی وجود مقدس صاحب‌الزمان (علیه السلام) به وسیله شهادت به محضر خدا رسیدند؛ و زمانی که قسّیسّین حضرت حق، محضر امام زمان (علیه السلام) را درک می‌کنند در رکاب ایشان به شهادت می‌رسند.

در روایت شریفی به نقل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آمده است که روزی حضرت موسی‌بن‌عمران (علیه السلام) به خداوند عرضه داشت: خدایا حال دوستِ من که شهید شده، در عالم برزخ چگونه است؟ خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) گفت: او در جهنم است؛ حضرت موسی (علیه السلام) با تعجب به خدا عرضه داشت خدایا مگر وعده نکرده‌ای که شهید با اولین قطره خونش به بهشت می‌رود و همه گناهانش آمرزیده می‌شود، خدا به حضرت موسی (علیه السلام) گفت: بله اما دوست تو اصرار به آزردن پدر و مادرش داشت و من عمل کسی را که بر پدر و مادرش ستم کند قبول نمی‌کنم، حتی با شهادت؛ بنابراین کسانی اسمشان در طومار شهدا نوشته می‌شود که عاق والدین نباشد.
عقوق دارای مراتبی است و فوق تمام عقوق این است که انسان باعث شود که پدر و مادرش به وسیله او بمیرند؛ بنابراین انسان با خواندن هزار رکعت نماز مستحبی به جایی نمی‌رسد، اما راه توبه در صورتی که توبه حقیقی باشد باز است

روایتی از امام زین‌العابدین (علیه السلام) در کتاب رساله حقوق نقل شده است که ایشان فرمودند: «وَ اَمّا حَقُّ اَبیکَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ اَصْلُکَ وَ اَنَّکَ فَرْعُهُ وَ اَنَّکَ لَوْلاهُ لَمْ تَکُنْ، فَمَهْما رَاَیْتَ فی نَفْسِکَ مِمّا تُعْجِبُکَ فَاعْلَمْ اَنَّ اَباکَ اَصْلُ النِّعْمَهِ عَلَیْکَ فیهِ وَ احْمَدِ اللّهَ وَ اشْکُرْهُ عَلی قَدْرِ ذلِکَ» «و اما حقّ پدرت را باید بدانی که او اصل و ریشه توست و تو شاخه او هستی، و بدانی که اگر او نبود تو نبودی، پس هر زمانی در خود چیزی دیدی که خوشت آمد بدان که از پدرت داری، زیرا اصل و اساس نعمت و خوشی تو، پدرت است، و خدا را سپاس بگزار و به همان اندازه شکر کن».

خوبی از آن خداوند و بدی کسب دست خودمان است!
در قرآن کریم این طور آمده است که هر خوبی که به انسان می‌رسد از ناحیه خداوند متعال است اما هر عمل زشتی که به انسان می‌رسد نتیجه اعمال خودش است و اصل تمام خصلت‌های نیک در انسان از پدرش و به واسطه اوست بنابراین بر خدا و پدرت شکرگزاری کن و هیچ قوه و نیرویی جز از ناحیه خداوند نیست.

به سبب اذیت کردن پدر و مادر، آن نعمتی که از ناحیه خداوند به پدر تفویض شده است تبدیل به نقمت می‌شود و اگر کسی خونش ریخته شود، به هدر رفته و جهنمی است، بنابراین اگر نعمت با لطف کردن به «ربّ صغیر» یعنی پدر و مادر توأم و همراه شد آن موقع معنی نعمت را به خود می‌گیرد.

روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در کتاب‌های اصول کافی و بحارالانوار ج 74 نقل شده است که به انسان‌ها یادآوری می‌کنند و می‌فرمایند: عقوق دارای مراتبی است و فوق تمام عقوق این است که انسان باعث شود که پدر و مادرش به وسیله او بمیرند؛ بنابراین انسان با خواندن هزار رکعت نماز مستحبی به جایی نمی‌رسد، اما راه توبه در صورتی که توبه حقیقی باشد باز است .
پدر و مادر خانواده
اطاعت محض از فرامین الهی، راه رسیدن به قرب الهی
یکی دیگر از راه‌های رسیدن به قرب الهی، اطاعت محض از فرامین الهی است اما سؤالی در اینجا مطرح می‌شود که چرا اولیای الهی بر این باورند که مسائل الهی تعبدی است؟ در جواب این سؤال باید گفت که اموری که خداوند برای انسان‌ها برنامه‌ریزی کرده است فوق عقل بشری است و عقل بشری نمی‌تواند آن‌ها را درک کند، بنابراین گوش دادن به اوامر پدر و مادر، انسان را به اوج می‌رساند.

انجام دادن دو عمل نیک، شهید سید احمد پلارک را به این مقام رفیع رساند، یکی از آن‌ها این بود که روزی سید احمد پلارک با ماجرایی برخورد که نتیجه آن انجام دادن گناهی بزرگ بود اما از آن چشم‌پوشی کرد، در نتیجه او را به اوج رساند یعنی لحظه‌ای، محکم و قوی به نفس اماره و شهوتش نه گفت و اوج گرفت.

دیگر اینکه سید احمد پلارک به مادرش گفته بود جبهه رفتن من باید با رضایت قلبی تو باشد بنابراین خداوند پرده‌هایی را از جلوی چشمانش کنار زد و باعث شد تا حقایق را درک کند؛ امام خمینی (ره) فرمودند: بعضی از شهدا یک روزه ره صد ساله فهمیدند و رفتند.

چگونه در برابر پدر و مادر خشوع کنیم؟
اگر انسان عاق والدین شده باشد، می‌تواند تکبر را کنار گذاشته و به وسیله خضوع و خشوع دل پدر و مادرش را به دست آورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آ له) در روایتی فرمودند: منظور از خضوع و خشوع این است که در مقابل آن‌ها بی‌ادب ننشینی و مؤدب باشی و صدایت را نسبت به صدای پدر و مادر بالاتر نبری.

از مرحوم شیخ غلام‌الحسین اشرفی (ره) نقل شده است که روزی در زمان کودکی پای منبر شیخ فضل الله محلاتی (ره) نشسته بودم که فرمودند: کسی که می‌خواهد به اوج مقامات الهی برسد صدایش را از صدای پدر و مادرش پایین‌تر بیاورد و از آن زمان به بعد به این دستور عمل کردم در حالیکه پدر و مادرم به من می‌خندیدند که چرا صدایم را نازک می‌کنم.
مرحوم ملا محسن فیض کاشانی نقل می‌کنند که اگر سجده به غیر از خدا واجب می‌شد، یقیناً بر پدر و مادرم سجده می‌کردم
بوسیدن دست و پای پدر و مادر کبر و غرور را پایین می‌آورد

آیت‌الله مکارم شیرازی نقل می‌کنند که هر وقت به شیراز می‌رفتم دست و پای پدر و مادرم را می‌بوسیدم و در ادامه گفتند هیهات اگر انسان فکر کند که تنهایی به جایی می‌رسد.

مرحوم ملا محسن فیض کاشانی نقل می‌کنند که اگر سجده به غیر از خدا واجب می‌شد، یقیناً بر پدر و مادرم سجده می‌کردم؛ بنابراین اگر آن طوری که نباید با پدر و مادر برخورد کرد برخورد شود، فرزندانش بدتر از آن را با او برخورد می‌کنند و بهتر این است که قبل از اینکه پدر و مادر چیزی را از ما طلب کنند، آن کار را برایشان انجام بدهیم.

چگونه بدی در حق پدر و مادر را جبران کنیم؟!
کسانی که پدر و مادرشان را از دست داده و از دار دنیا رفته‌اند و از طرفی عاق آن‌ها نیز شده‌اند، می‌توانند برای انجام هر عمل مستحبی که قصد انجام آن را دارند، پدر و مادرشان را نیز در ثواب آن اعمال شریک کنند البته غیر از اعمال واجب و خوب است که هر جمعه قبل از طلوع آفتاب بر سر مزارشان بروند تا مشکلشان برطرف بشود و روزانه حداقل 110 مرتبه برای آن‌ها استغفار کند، بنابراین هیچ موقع نباید پدر و مادر فراموش شوند و همان طور که پروردگار رب عظیم برای انسان‌ها حیّ ابدی است، ربّ صغیر نیز باید برای انسان‌ها حیّ ابدی باشند.

منبع:گروه دین تبیان
امضای T@NHA
ﭼﻪ ﺩﻟﯽ ﭼﻪ ﻋﺸﻘﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻓﺎ ﺧﺴﺘﻢ
ﭼﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﻧﺪ ﺭﻭ ﺩﺳﺘﻢ
ﺭﻭﯼ ﻫﺮ ﮐﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﺸﻤﺎﻣﻮ ﺑﺴﺘﻢ

ﭼﯽ ﺷﺪ ﺁﺧﺮﺵ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﺷﮑﺴﺘﻢ
ﺑﻼﯾﯽ ﺳﺮﻡ ﺍﻭﻣﺪ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﺩﻭﺭﯼ
ﮐﻪ ﯾﺎﺩﻡ ﺑﺮﻩ ﻋﺸﻖ ﯾﻌﻨﯽ ﺻﺒﻮﺭﯼ
ﮐﺎﺵ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﻧﻪ ﺩﺍﻏﻮﻥ ﺷﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﺕ و ﮐﻮﺭﯼ
   53ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺑﯿﺨﯿﺎﻟﺖ ﺷﻢ ﺍﻣﺎ ﭼﺠﻮﺭﯼ53   
53ﭼﺠﻮﺭﯼ ﺗﻮ ﻓﮑﺮﺕ ﻧﺒﺎﺷﻢ
53
ﯾﺎ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﯽ ﻭﻓﺎﺷﻢ

ﭼﺠﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﺩﻭﺭﯾﺖ ﺑﺴﺎﺯﻡ
ﺑﯿﺎ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﺗﻨﮕﻪ ﺑﺎﺯﻡ
ﺑﯿﺎ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﺗﻨﮕﻪ ﺑﺎﺯﻡ

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۰-۶-۱۳۹۲ ۰۹:۲۴ صبح، توسط سکوت خیبری.)
۲۰-۶-۱۳۹۲ ۰۹:۰۵ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط سکوت خیبری ، سیدوحید حسینی ، بی تا ، soulmaz.khanoom
ارسال پاسخ 




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان